Sunday, October 31, 2010

Usaha berlipat kali ganda adalah Lif kejayaan.

Exam dah dekat, makin malas pulak aku ni..
betul2 x ambil iktibar dr kejadian lalu..
entah ape jenis setan gemok la yg menggoda aku ni..
smpai tahap malas aku ni x dpt nk dibendung lg..

aishh....
fareez...fareez...
ape yg kau rajin ni..
bak kata nenek aku,klau berjalan hidup jer nyawa..
mcm betul jgk nenek aku tu ckap..
klau dok umah ni kang,
melepek jer aku baring dpn tv..
lepas tu on9..
lepas tu spot check dapur..
pastu melepek blk dpn tv..
dan begitulah seterus nya putaran hidup aku di hujung minggu..

Bile difikir kn balik,mmg xde nmpk pun usaha aku nk exam ni..
harap kn kelas2 ganti yg lecterur buat jer baru aku nmpk mcm belajar skit,
nasib baik x de tuisyen zmn2 kat poli ni..
klau x nak jgk aku gi mendaftar..

Cite pasal usaha ni kan..
ari ni aku rs mcm aku dpt satu nikmat hasil dr usaha aku sendiri tanpa meminta bantuan sesiapa..
nak tahu usaha yg mcm mane?
cerita nya bermula disini.....



Dec 2007,
Aku mendaftar masuk poli...
org semua dtg pagi utk sesi pendaftaran,
tapi aku pagi tu baru la nk cari ketua kampung,
nak mintak sain n cop sijil2..
masa tu jgk la baru nk isi borang tu la, borang ni la..
Akhir nya pendaftaran aku di sebelah petang..
Akibat nye,dapat la aku bilik paling atas sekali..
(sebulan jer aku dok bilik tu, lepas tu aku merempat kat bilik member aku di Ground Floor sehingga abis semester 1)

Kena minggu orientasi/suai kenal/mesra siswa/dan mcm2 name lg la,aku dh mula lemau..
mane x nye suasana mcm aku berada di aspura masa aku sekolah kat Jasin dulu..
Pepagi buta dh kena bgn..senam robik kata nya..
Dengan langkah yg lemah longlai aku pun mengikuti la sebarang aktiviti yg di jalan kan..
kena pulak pagi tu beratur dulu sebelum ke dewan ikut kos..

Nak ditakdir kan,
x silap aku masa tu kos aku sebelah dgn bdk2 kos perdagangan (kos awek2 ler niiii)
tiba2 mata aku seperti di pukau oleh degawan,
aku terpaku semat melihat seorang gadis ni,
tertarik pada sanggol nya?atau nike putih nya????atau mungkin baju jabatan nya??
xkisah ler ape pun,
tp aku mmg suka sgt tgk dia..

bile aku suh member2 tgk,
dorg ckap cantik lg mak cik goreng pisang kat pekan merlimau tu..
eh !!!ape mata diaorg dh terpeleot ke??
mungkin nmpk biasa di mata diaorg,tp luar biasa di mata aku..
aishh...ape name dia ek?
nk tnye malu..
bg jerla name sendiri..SANGGOL...



Oktober 2010,

dah 3 tahun kisah itu berlalu,
gelaran sanggol sudah diketahui umum..
aku x pernah tegur dia mahupun berborak bersama..
segan lerrr.........
mcm ikan buntal mencari merak..
mane ler boleh..klau ikan bilis tu boleh la cite lg..
same2 spesis dok laut..

dia pun x lame lg dh abis belaja..
sanggol hanyalah menjadi catatan sejarah dlm buku teks hidup ku (fuhh mcm osman awang)
hati ni nak bercinta tu xdelah..
tp rs ingin berkenalan tu mmg ada...
cantik mcm tu jadah kau xde bf lg..mesti ade punye lerrr.
boleh bet la klau berani..aku blanje korg mkn kat mak janda seminggu..

klau nmpk dia nk pegi kelas,
boleh buat aku sehari bersemangat la kat poli..
mcm baru lepas kena charge..
kdg2 nmpk sanggol dia dr jauh pun dh terasa mcm ade org cucuk charger blkg bdn aku..bersemangat!

bile di fikir kan dh akhir semester ni,
aku pun cuba lah mencari dia dlm fb..
mane tau la ade ke..
bile tnye bdk2 kat poli tu..
sorg pun x tau ape fb dia..
ade yg ckap dia x main fb..
agaknye dia aktif main friendster x???
tp bile aku pikir blk skrg ni nenek aku pun ade fb,
xkn dia xde..

aku pun mula mengatur langkah..
pegi search dari satu titik ke satu titik,
godek punye godek...
x jumpe jgk...

Usaha kan tangga kejayaan..
xkn aku nk giv up mcm tu jer..
klau nk sesuatu tu,kena la berusaha..
tp klau tangga kat jabatan aku tu yg 4 tingkat pun aku dh penat nak naik..
ini kn pulak nk ke tingkat seterus nya...

Aku kena la melipat ganda kn usaha aku,
Klau sanggol tu letak nye di tingkat paling atas KLCC..
adakah aku berjaya ke sana?
berjaya tu mmg ler berjaya dol..
tp dia punye penat..mak datokkk!
apsal x guna lif jer????????
haah kn?
kenapa mesti tangga??
Lif kn ada..
aku dgn pantas melipat ganda kn usaha aku..
menaiki lif menuju puncak!
gemilang cahaya!

AKHIRNYA!
aku jumpe jgk page sanggol ni...!!!
mmg mutual friends xde sape2..
mmg xde sorg pun kwn aku kat poli tu ade fb dia..
dan status dia " in a relationship with *dot dot dot "
selamat duit aku nk kena blanje org yg dh bet dgn aku...(kau ade bet x td?)
tp bukan relationship tu yg aku kejar..
berkawan biar beribu org ckap..

puas rasanya bile aku dpt jumpe page dia dlm fb ni..
kenapa la baru skrg aku rs nk cari page dia..
3 tahun aku kat poli tu cuma pandai bercerita jer dgn org akan kewujudan sanggol..
xpela..
lepas ni boleh la aku mula berkawan dgn dia melalui fb ni..
x sangka usaha berlipat kali ganda adalah Lif kejayaan untuk aku mendapat kan fb sanggol.

kat sini bukan aku nak ckap pasal kejar awek ke ape,
mungkin dpt diaplikasikan untuk paper final aku yg sedang menunggu kehadiran aku tu..
kena la aku usaha lebih skit untuk dpt result baik skit...

dan utk sanggol..gud luck la yer..

6 comments:

cetusan dan letusan suara.